Dr.Ed's free thoughts

Il blog internazionale di Dr.Ed Dr.Ed's international blog

lunedì, agosto 09, 2010

sicuro / sure

(English version comes after the Italian one)

Quanto deve essere sicura una persona per mandare qualcuno in carcere?
Ormai quasi tutti sanno che, due giorni fa, qualcuno ha provato ad introdursi a casa mia.
Oggi mi hanno chiamato dalla Polizia per vedere se fossi in grado di riconoscere il ladro da un paio di foto.
Ammetto che mi ha sollevato il fatto di non essere stato di identificarlo.
Quante volte mi è successo di non essere in grado di riconoscere in foto una persona che conosco bene? Come avrei fatto ad essere sicuro che la faccia nella foto era la stessa che ho visto per un millisecondo due giorni fa?
Ho pensato alla pressione che può sentire un astronomo. Posso sbagliare a puntare il telescopio. Posso persino sbagliare a costruire un telescopio. Posso sbagliare a misurare la temperatura di una nebulosa o la distanza di una galassia. Un astronomo non ha mai in mano la vita di una persona.
Oggi, il lavoro di astronomo mi sembra più leggero.

Ciao
Dr.Ed

==================================================

How sure should a person be to send someone to jail?
By now, pretty much everybody knows that, two days ago, someone tried to break into my flat.
Today the Police called me to see whether if I was able to recognize the thief in a couple of pictures.
I admit that I was relieved I could not identify the guy.
How often, in a picture, I haven't been able to recognize someone I know very well? How could I have been sure that the face in that picture was the same face I saw for a millisecond two days ago?
I have thought about the pressure that an astronomer can feel. I can get a telescope pointing wrong. I can make mistakes in building a telescope. I can make mistakes in calculating the temperature of a nebula or the distance to a galaxy. An astronomer will never have the life of a person in his/her hands.
Today, the work of an astronomer looks a lot easier.

Cheers
Dr.Ed