Dr.Ed's free thoughts

Il blog internazionale di Dr.Ed Dr.Ed's international blog

giovedì, agosto 19, 2010

coincidenza / coincidence (2)

L'altro Italiano morto questa settimana è Francesco Cossiga.
Cossiga è stato un uomo politico che sembra uscito dalla mente di Machiavelli. Immensamente colto, spregiudicato e perfetto conoscitore delle leggi.
È stato Presidente della Repubblica, Deputato, Senatore, Ministro e Presidente del Consiglio. Si è trovato al centro della scena tra la fine degli anni '70 e l'inizio degli anni '80, quando il limite tra legale e illegale era molto labile. Non ho dubbi che Cossiga porti con sé nella tomba una gigantesca quantitá di segreti e domande a cui non avremo mai risposte.
Ciao
Dr.Ed

=================================================

The other Italian who passed away this week is Francesco Cossiga.
Cossiga has been a politician who might have been produced by Machiavelli's imagination. Immensely cultured, unprejudiced and with a perfect knowledge of laws.
He has been President of the Republic, Deputy, Senator, Minister and Prime Minister. He was at the "centre of the scene" between the end of the '70s and the beginning of the '80s, when the liit between legal and illegal was hard to tell. I have no doubts that he's bringing with himself in the tumb a gigantic amount of secrets and questions of which we will never know the answer.
Cheers
Dr.Ed

mercoledì, agosto 18, 2010

coincidenza / coincidence (1)

(English version comes after the Italian one)

Ieri sono morti due Italiani di una certa fama. Per commemorarli, inizieró di quello che, tra i due, ha onorato il nostro Paese.
Nicola Cabibbo è stato un fisico teorico piuttosto famoso. È difficilissimo, ormai, entrare nei libri di Fisica e lui c'è riuscito grazie ad un articolo, pubblicato quando aveva 28 anni, in cui mostrava un modo elegantissimo per risolvere un problema che aveva afflitto i fisici di quell'epoca.
Purtroppo non ho avuto modo di conoscerlo personalmente ma stiamo parlando di una persona che lascia un vuoto nel panorama scientifico Italiano.
È stato ricordato che, forse, avrebbe meritato il Nobel. Forse è vero.
Ciao
Dr.Ed

=================================================

Yesterday, two Italians of some fame passed away. To commemorate them, I will start from the one who honoured our Country.
Nicola Cabibbo has been a pretty famous theoretical physicist. It is difficoult, nowadays, to enter in a Physics textbook and he managed it thanks to a paper, published when he was 28!, in which he was showing a very elegant way to solve a problem which was affecting all the physicists of that time.
Unfortunately, I haven't had the chance to meet him personally but we are talking about a person who leaves a large empty spot in the Italian scientific community.
Someone mentioned that, perhaps, he would have deserved the Nobel Prize. Perhaps it's true.
Ciao
Dr.Ed

lunedì, agosto 09, 2010

sicuro / sure

(English version comes after the Italian one)

Quanto deve essere sicura una persona per mandare qualcuno in carcere?
Ormai quasi tutti sanno che, due giorni fa, qualcuno ha provato ad introdursi a casa mia.
Oggi mi hanno chiamato dalla Polizia per vedere se fossi in grado di riconoscere il ladro da un paio di foto.
Ammetto che mi ha sollevato il fatto di non essere stato di identificarlo.
Quante volte mi è successo di non essere in grado di riconoscere in foto una persona che conosco bene? Come avrei fatto ad essere sicuro che la faccia nella foto era la stessa che ho visto per un millisecondo due giorni fa?
Ho pensato alla pressione che può sentire un astronomo. Posso sbagliare a puntare il telescopio. Posso persino sbagliare a costruire un telescopio. Posso sbagliare a misurare la temperatura di una nebulosa o la distanza di una galassia. Un astronomo non ha mai in mano la vita di una persona.
Oggi, il lavoro di astronomo mi sembra più leggero.

Ciao
Dr.Ed

==================================================

How sure should a person be to send someone to jail?
By now, pretty much everybody knows that, two days ago, someone tried to break into my flat.
Today the Police called me to see whether if I was able to recognize the thief in a couple of pictures.
I admit that I was relieved I could not identify the guy.
How often, in a picture, I haven't been able to recognize someone I know very well? How could I have been sure that the face in that picture was the same face I saw for a millisecond two days ago?
I have thought about the pressure that an astronomer can feel. I can get a telescope pointing wrong. I can make mistakes in building a telescope. I can make mistakes in calculating the temperature of a nebula or the distance to a galaxy. An astronomer will never have the life of a person in his/her hands.
Today, the work of an astronomer looks a lot easier.

Cheers
Dr.Ed